Ahogy én kezdem a tanévet – „háttérmunkálatok”

Gyakran hallom a kedves szülőktől így a nyári szünet vége felé, hogy alig várják, hogy elkezdődjön az iskola. Hát most ők fellélegezhetnek, hiszen ez a tanév is elkezdődött végre! Régebbi bejegyzéseimben írtam már arról, hogy én mit csinálok az osztályommal az első napokban. Most azokat az ötleteimet szeretném közzétenni, amelyek „háttérmunkák”, és lehet, hogy nem olyan látványosak, de hasznosak, és megkönnyítik az elsős-másodikos gyerekek életét, és amiket én a legelső osztályomtól kezdve mindig alkalmazok.

1. Szív és kéz a padra

Sokan nem is gondolják, hogy milyen sok dologgal függ össze az, hogy a gyerekek tudják-e a bal és a jobb fogalmát, tudják-e, hogy merre van balra és jobbra. Ehhez használok én egy piros szívet és egy kék kezet. Első nap megtanuljuk a jobb fogalmát, bemutatkozunk és kezet fogunk egymással. A jobb kezünk a bemutatkozós kezünk. (És nem az, amelyikkel írunk. Lásd balkezesek.) Egy gyereket kiválasztok, és a tábla jobb felső sarkába kék színessel körülrajzolom a kezét. 1-2 nap után jön a bal oldal, és felkerül a tábla bal sarkába egy piros szív. Hogy ez mindig szem előtt legyen, a padra is felragasztok egy-egy kezet és szívet.
2. Számegyenes a padra
Matematikából a tízesátlépés okoz gondot a kezdetekkor néhány tanulónak. Ennek elkerülésére a padra ragasztok egy 20-as számegyenest. Régebben egy vékony papírcsíkra húztam fekete filccel egy vonalat, és a centiméterenkénti jelölölések alá pirossal írtam a páros, kékkel a páratlan számokat. Az idén volt egy kis kalamajka, így nem tudtam, hogy mire készüljek. Viszont jártam az Ikeában, és az ott használható mérőszalagot vettem kiindulásként, amit aztán fénymásoltam. Így gyorsabban haladtam.  Ez a kéz és a szív közé kerül, így mindig kéznél van, ha esetleg szükség lenne rá.







3. Óvodai jelek mindenhová
Mivel az elsősök még nem tudnak olvasni, megkérem a szülőket (egyes esetekben én készítem), hogy minden könyvre, füzetre, felszerelésre a gyerekek neve mellé rajzolják oda az óvodai jelüket is. Így már az első napokban is ki tudják osztani a hetesek társaik füzetét. Ugyanezek a jelek a fogasra is felkerülnek, így mindenkinek van saját helye, ahová aztán felteheti a tisztasági csomagját, tesi cuccát és a ruháit. Ez a megoldás is „évtizedek” óta bevált. (A képek a ManóÁBÉCÉ CD-ről valók, mert szeretem, ha egységet alkotnak a dolgok. A Google segítségével is jó képeket lehet találni, de ez is még az internet előtti időkből származnak.)

4. Kis szütyő
Pár éve az IPR program keretében a gyerekek kaptak tisztasági csomagot, ceruzát, színesceruzát miegyebet. Mivel akkor a legtöbb gyereknek volt egy alkalmatos szütyője, így csak a benne lévőket kapta meg. A szütyőbe pedig ceruza, színes ceruza, a korongja és a számolópálcikája később pedig egy toll került. Ezt a padjukon található kis fogasra akasztották. Ha éppen tompa lett, vagy kitört a ceruzájuk hegye, elővették és használták az iskolait. Így ez mindig kéznél volt. A korong és pálcika pedig biztos helyre került, és nem kellett azzal foglalkozni, hogy mikor esik ki a padból és gurul szerteszét. A szütyő megmaradt, jöhetnek bele a mostani kisdiákok felszerelései. (Ezek kiosztása a holnapi nap feladata lesz, még a szekrényben pihennek.)

Google

5. Órarend
Nem kell részleteznem, hogy egy elsős nem tud olvasni, viszont ő is szeretné tudni, hogy milyen órája lesz. Évek óta rajzos órarendet készítettem nekik, persze régen a fénymásoló előtti időkben egyenként rajzolgattam. Mennyivel könnyebb ez ma már! Az idén egy Smiley-s megoldásra esett a választásom.

6. Osztálymegkülönböztető képek
Mióta tanítok, minden tanulónak minden órai és otthoni munkáját kijavítom. (Tudom, hogy van aki most azt mondja, hogy „Én is”, de higgyétek el, nem mindenki teszi ezt.) Ennek lebonyolításához egy tanulói padot használok, amire reggelenként a gyerekek kiteszik azokat a könyveket, füzeteket, amiben házi volt. Mivel az idén összevont osztályt kaptam, két padra lesz szükségünk. Hogy mindenki megtalálja a sajátját, kis figurákkal jelöltem a padot.  1. osztály 1 gyerek, 2. osztály 2 gyerek, a megfelelő osztályjelöléssel. Ezek a kis rajzok máshol is szerepet kapnak majd, de arról egy későbbi bejegyzésben írok.
 
 
7. Ültetőkártya
Nem akarok sok dolgot hozzáfűzni, mivel itt már olvashattatok róla. Azért még annyit elárulok, hogy a gyerekeknek nagyon tetszett. (És a szülőknek is.)
Végül már csak egy fényképet szeretnék megmutatni, melyen az új termem látható, „beköltözés” után. Remélem, jól érzik majd magukat itt a gyerekek és játék lesz számukra a tanulás. Számomra nagyon kemény munka lesz, de juszt is megcsinálom!
Minden kollégának jó munkát, a szülőknek és csemetéiknek pedig jó tanulást kívánok!

64 Comments

    1. Az tuti!! :)) Amibe belevágtam, azt mindig végigcsináltam, most is így lesz. Aranyos vagy nagyon, remélem igazad lesz. Ez az én volt termem, aztán a te volt termed, most kb 17 év után ismét az enyém. :)) Már nagyon várlak. :))

  1. Kedves Sucika!
    Sok hasznos ötletet találtam a blogodon. Másodikosaim lesznek, először leszek osztályfőnök, kicsit tartok is tőle. Mindenesetre gyakran foglak látogatni, azt már látom. 🙂 Én is szeretném elkérni a szmájlis órarendet, és szívesen olvasnék olyan bejegyzést, ami arról szól, mit csináltok a kölkökkel az első napokban, milyen hasznos és játékos tevékenységeket tervezel.
    Köszönöm!
    Anita
    vizyke@freemail.hu

Hozzászólás a(z) Emese Rohaly bejegyzéshez Válasz megszakítása