Az alaklátás, alakállandóság észlelésének fejlesztése

A sikeres tanulás egyik legfontosabb feltétele az olvasás. Ahhoz, hogy a tanult betűket fel is tudjuk idézni, ne keverjük össze egy másikkal, szükség van arra, hogy észrevegyük a betűk közötti hasonlóságot, különbséget. Bizonyára sok kolléga tudja, hogy nagyon sok gyerek keveri a b – d – p betűt, de a pályám során volt már példa a-o, a-e, sz-zs és egyéb betűk tévesztésére is. Az alaklátás, alakállandóság észlelésének fejlesztését már óvodás korú gyerekekkel el kell kezdeni, hogy mire iskolába kerülnek, ne okozzon nekik gondot a betűk felismerése. Természetesen nem betűkkel, hanem formákkal.

Mikor elkezdtem ezt a bejegyzést írni, gondoltam megmutatok néhány feladatot és keresek még hasonló oldalakat. Aztán kiderült, hogy milyen sokrétűen lehet ezt a területet fejleszteni. (Ezt hozzáértő szakemberek tőlem jobban tudják, nem is akarok itt okoskodni, csak a teljesség igénye nélkül szeretnék néhány ötletet továbbadni.) 
Az alakállandóság fejlesztése mellett egyéb képességek is fejlődnek a gyerekeknél, hiszen egy feladat több fejlesztési területet is magában rejt.
Szintén évekkel ezelőtti gyűjteményemből származnak a feladatok, most próbáltam a forrásra rákeresni. Bizonyára magyar oldalak is vannak, de ahogy korábban írtam, régen nem találtam, most pedig már van annyi, hogy nem keresgélek.
A feladat egyszerű: színezzük a megfelelő alakzatokat bizonyos színnel, keressük az ugyanolyat, vegyük észre a különbséget a méretek között! Miben tér el, miben hasonlít? Bizonyos feladatoknál lehet nyírni, ragasztani.
Forrás
Forrás

IDE vagy IDE kattintva még több ilyen jellegű
feladatlapokat és egyéb ötleteket találhattok.
Nagyon szeretik a gyerekek, amikor elrejtett formákat, figurákat kell megkeresniük.

IDE kattintva még több ilyen feladatot találhattok.
Kicsit nehezebb a formamásolás. A Játék tankönyvcsalád
munkafüzetében sok ilyen jellegű, (persze egyszerűbb) feladat van, így ebből
nem is keresgéltem. 
Forrás
Végül, tényleg a teljesség igénye nélkül jöjjön néhány
párkeresős feladat. Kösd össze, színezd ki az ugyanolyat, kösd össze az
árnyképével!
Forrás
Forrás
Forrás
Amint látjátok, sokrétűen lehet ezt a területet
fejleszteni úgy, hogy a gyerkőc jól szórakozik a változatosabbnál változatosabb
feladatokkal. Közben pedig fejlődik az a bizonyos képessége, ami a
betűfelismerés elengedhetetlen feltétele.
Jó keresgélést, jó játékot!

Vélemény, hozzászólás?