Az elmúlt tanévben ismét az a megtiszteltetés ért, hogy én állíthattam össze az Abacusan Stúdió levelezős vetélkedőjének alsós tanulóknak szóló feladatsorát, ahol a résztvevők a négy dimenziót (a közel, távol, fent és lent) ismerhették meg játékos formában.
A sok teendő közepette ezek megjelentetését itt a blogon addig-addig tologattam, halogattam, hogy a végén nem kerültek fel. Ezt a hiányosságot szeretném most pótolni, a feladatok a közreadásával. A Stúdió honlapján megjelent feladatsort ITT találjátok.
Ebben
a fordulóban nem indulunk hosszú felfedezőutakra, mint korában, hanem itt
maradunk a közelben, Magyarországon, és megismerkedünk hazánk néhány nevezetességével,
jellegzetességével. Nálunk nincsenek több ezer méter magas hegyek, nincsenek
tengerek, mégis nagyon szép az országunk.
a fordulóban nem indulunk hosszú felfedezőutakra, mint korában, hanem itt
maradunk a közelben, Magyarországon, és megismerkedünk hazánk néhány nevezetességével,
jellegzetességével. Nálunk nincsenek több ezer méter magas hegyek, nincsenek
tengerek, mégis nagyon szép az országunk.
1. Hol is máshol
kezdhetnénk barangolásunkat, az ismerkedést, ha nem Budapesten? Azt tudtátok,
hogy fekvése, szépsége miatt Európa egyik legszebb fővárosa? Egyéb ismeretekre
is szert tehettek, ha az alábbi táblázat szavait felhasználva megfejtitek a
kódolt mondatokat!
kezdhetnénk barangolásunkat, az ismerkedést, ha nem Budapesten? Azt tudtátok,
hogy fekvése, szépsége miatt Európa egyik legszebb fővárosa? Egyéb ismeretekre
is szert tehettek, ha az alábbi táblázat szavait felhasználva megfejtitek a
kódolt mondatokat!
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
1
|
Hazánk
|
hidak
|
,
|
.
|
legrégebbi
|
2
|
Várhegy
|
Budát
|
fővárosa
|
északra
|
Széchenyi
|
3
|
és
|
Közülük
|
Lánchíd
|
A
|
partján
|
4
|
össze
|
a
|
Pestet
|
Gellért-hegy
|
Budapest
|
5
|
városa
|
várost
|
két
|
emelkedik
|
Duna
|
6
|
osztja
|
részre
|
tőle
|
karcsú
|
kötik
|
A1,
C2, E4, D1 ______________________________________________________________
C2, E4, D1 ______________________________________________________________
D3,
B5, B4, E5,
C5, B6, A6, D1 ________________________________________________
B5, B4, E5,
C5, B6, A6, D1 ________________________________________________
________________________________________________________________________________
D3,
E5, E3, D5,
B4, D4, C1,
C6, D2, B4,
A2, D1 __________________________________
E5, E3, D5,
B4, D4, C1,
C6, D2, B4,
A2, D1 __________________________________
________________________________________________________________________________
B2,
A3, C4, D6,
B1, E6, A4, D1 ______________________________________________
A3, C4, D6,
B1, E6, A4, D1 ______________________________________________
________________________________________________________________________________
B3,
E1, B4, E2, C3, D1___________________________________________________________
E1, B4, E2, C3, D1___________________________________________________________
E4,
B4, B1, A5, D1
__________________________________________________________
B4, B1, A5, D1
__________________________________________________________
10 pont / ____ pont
2. Írjátok be az
alábbi budapesti nevezetességeket a keresztrejtvény megfelelő helyére! Ha a
számokkal jelölt betűket sorba beírjátok, egy fontos fogalom nevét kapjátok.
alábbi budapesti nevezetességeket a keresztrejtvény megfelelő helyére! Ha a
számokkal jelölt betűket sorba beírjátok, egy fontos fogalom nevét kapjátok.
12 pont/ ____ pont
3. Az UNESCO
1972-ben elfogadott Világörökség Egyezményének célja az emberiség kiemelkedő
értékkel bíró kulturális és természeti örökségének óvása, megőrzése a későbbi
generációk számára. Nevezzétek meg az itt látható természeti értékeket, majd a
számok segítségével jelöljétek a térképen, hogy hol találhatók!
1972-ben elfogadott Világörökség Egyezményének célja az emberiség kiemelkedő
értékkel bíró kulturális és természeti örökségének óvása, megőrzése a későbbi
generációk számára. Nevezzétek meg az itt látható természeti értékeket, majd a
számok segítségével jelöljétek a térképen, hogy hol találhatók!
16 pont / ____ pont
4. A Balaton -„a
magyar tenger” – Közép-Európa legnagyobb tava, Budapest mellett az ország
turisztikailag leglátogatottabb területe. Keletkezéséről sok monda született.
Egyet most ti is megismerhettek ezek közül.
magyar tenger” – Közép-Európa legnagyobb tava, Budapest mellett az ország
turisztikailag leglátogatottabb területe. Keletkezéséről sok monda született.
Egyet most ti is megismerhettek ezek közül.
A Balaton
keletkezése
keletkezése
Valamikor
réges-régen élt Bakony erdejében egy hatalmas sárkány, Mind a huszonnégy
fejéből lángcsóvák csaptak ki, ha nem kapta meg napi táplálékát: huszonnégy
gyönyörű lányt. Egy napon aztán a környék legerősebb legényének, Balatonnak a
mátkájára került sor:
réges-régen élt Bakony erdejében egy hatalmas sárkány, Mind a huszonnégy
fejéből lángcsóvák csaptak ki, ha nem kapta meg napi táplálékát: huszonnégy
gyönyörű lányt. Egy napon aztán a környék legerősebb legényének, Balatonnak a
mátkájára került sor:
–
Nem, a mátkámat nem adom a szörnyetegnek, megvédem tőle az életem árán is!
Nem, a mátkámat nem adom a szörnyetegnek, megvédem tőle az életem árán is!
Eltelt
egy nap, eltelt kettő, három, a lány csak nem érkezett, és ezért az egész vidék
zengett a sárkány üvöltésétől, beleremegtek a Bakony összes fái is. A
tizenharmadik napon aztán a förtelmes állat tüzet okádva kitört barlangjából,
és a földet kaparta. Szempillantás alatt hatalmas meder keletkezett, melyből
forrás tört fel. Másnapra a hegyek aljában kis tavacska kéklett. A megdühödött
sárkány Balaton mátkáját követelte. A legény elbúcsúzott mátkájától, mindkét
kezébe szablyát fogott, csónakba ült és átevezett a sárkányhoz:
egy nap, eltelt kettő, három, a lány csak nem érkezett, és ezért az egész vidék
zengett a sárkány üvöltésétől, beleremegtek a Bakony összes fái is. A
tizenharmadik napon aztán a förtelmes állat tüzet okádva kitört barlangjából,
és a földet kaparta. Szempillantás alatt hatalmas meder keletkezett, melyből
forrás tört fel. Másnapra a hegyek aljában kis tavacska kéklett. A megdühödött
sárkány Balaton mátkáját követelte. A legény elbúcsúzott mátkájától, mindkét
kezébe szablyát fogott, csónakba ült és átevezett a sárkányhoz:
–
Ha a közelembe jössz, az életeddel fizetsz, Balaton!
Ha a közelembe jössz, az életeddel fizetsz, Balaton!
De
a vitéz nem fordult vissza, és hamarosan ádáz küzdelem kezdődött. Hulltak a
sárkányfejek, nagyot csobbant tőlük a víz, de a maradék fejek lángnyelvei
mindig jobban égették az ifjú testét. Az utolsó levágott fejjel együtt Balaton
is holtan zuhant a habokba. Az emberek az ő tiszteletére nevezték el a tavat
Balatonnak.
a vitéz nem fordult vissza, és hamarosan ádáz küzdelem kezdődött. Hulltak a
sárkányfejek, nagyot csobbant tőlük a víz, de a maradék fejek lángnyelvei
mindig jobban égették az ifjú testét. Az utolsó levágott fejjel együtt Balaton
is holtan zuhant a habokba. Az emberek az ő tiszteletére nevezték el a tavat
Balatonnak.
a,
Olvassátok el a következő állításokat és karikázzátok be a megfelelő állításhoz
tartozó betűt! Visszafelé olvasva egy szót kaptok megfejtésül. Hogyan köthető
ez a szó a Balatonhoz?
Olvassátok el a következő állításokat és karikázzátok be a megfelelő állításhoz
tartozó betűt! Visszafelé olvasva egy szót kaptok megfejtésül. Hogyan köthető
ez a szó a Balatonhoz?
|
Igaz
|
Hamis
|
Valamikor
régen a Bakony erdejében élt egy sárkány. |
Ny
|
Ty
|
Tizenkét
feje volt ennek a sárkánynak. |
Ö
|
O
|
Napi
tápláléka 24 alma volt. |
Zs
|
Cs
|
Egy
napon dühében a földet kaparta, így keletkezett egy meder. |
A
|
Á
|
Másnapra
kis folyó lett belőle. |
B
|
D
|
A
legény és a sárkány között ádáz küzdelem folyt. |
A
|
Á
|
Balaton
legyőzte a sárkányt, és boldogan élt mátkájával. |
G
|
B
|
Megfejtés:________________________________________________________________________
10 pont / ____ pont
b, Melyik szónak mi a jelentése? Melyik
képen látható? Írjátok a szavak utáni vonalra a megfelelő számokat és betűket!
képen látható? Írjátok a szavak utáni vonalra a megfelelő számokat és betűket!
5
pont / ____ pont
pont / ____ pont
5. Olvassátok el az alábbi szövegeket és
oldjátok meg a hozzá kapcsolódó feladatokat! (A térképvázlat segít a
megoldásban.)
oldjátok meg a hozzá kapcsolódó feladatokat! (A térképvázlat segít a
megoldásban.)
Martin
a szüleivel körutazást tett Magyarországon. Először az unokatestvéréhez utaztak
Kecskemétre, majd a nagymamájához mentek Debrecenbe. Onnan Hajdúszoboszlóra
utaztak nyaralni. Hajdúszoboszlóról Mogyoródra autóztak, hogy a Hungaroringen
megnézzék a Forma 1-es versenyt. Onnan hazamentek.
a szüleivel körutazást tett Magyarországon. Először az unokatestvéréhez utaztak
Kecskemétre, majd a nagymamájához mentek Debrecenbe. Onnan Hajdúszoboszlóra
utaztak nyaralni. Hajdúszoboszlóról Mogyoródra autóztak, hogy a Hungaroringen
megnézzék a Forma 1-es versenyt. Onnan hazamentek.
a,
Honnan indultak Martinék? _______________________
Honnan indultak Martinék? _______________________
b, Hány kilométert utaztak? _______________________
3
pont / ____ pont
pont / ____ pont
Martinék
családja Debrecenben kipróbálta az új villamost. Az egyik állomáson mind a
négyen, több utas kíséretében felszálltak a villamosra. A második állomáson 62-en
szálltak fel, de előtte 38-an leszálltak. A harmadik állomáson a családon kívül
még 45-en szálltak le, és felszálltak 87-en. Így 125-en utaztak tovább.
A
család tagjain kívül hányan szálltak fel az első állomáson?
család tagjain kívül hányan szálltak fel az első állomáson?
_______________________________________________________________
5
pont / ____ pont
pont / ____ pont
6. Budapest,
Debrecen, Miskolc és Szeged mellett még négy vidéki városban, Sopronban, Nyíregyházán,
Pécsett és Szombathelyen is járt valaha villamos.
Debrecen, Miskolc és Szeged mellett még négy vidéki városban, Sopronban, Nyíregyházán,
Pécsett és Szombathelyen is járt valaha villamos.
Kössétek össze a
városok nevét a villamos vonalak megnyitási és a megszüntetési időpontjával!
városok nevét a villamos vonalak megnyitási és a megszüntetési időpontjával!
8
pont / ____ pont
pont / ____ pont
7.
Ezen a képen sok furcsaságot láttok, ha jó alaposan megnézitek. Vajon sikerül
észrevennetek az összes hibát? Ha megtaláltátok színessel karikázzátok be!
Ezen a képen sok furcsaságot láttok, ha jó alaposan megnézitek. Vajon sikerül
észrevennetek az összes hibát? Ha megtaláltátok színessel karikázzátok be!
8 pont / ____ pont
8. Ha az országot
járjátok, folyóval sokfelé találkozhattok. De vajon milyen halak élnek a víz
alatt? Mely halakra ismertek rá az alábbi leírásokból? Írjátok a nevüket a
vonalra! (Segítenek a képek.)
a, Őshonos
vagyok a Dunában, a kutatók szerint a fajom a Duna medencében alakult ki.
Kettős hátúszóval rendelkezem. ________________________
vagyok a Dunában, a kutatók szerint a fajom a Duna medencében alakult ki.
Kettős hátúszóval rendelkezem. ________________________
b, Gyorsan és jól úszom, édesvízi cápának is
neveznek. Kormos István szerint én vagyok „a Duna, és minden vizek ura”,
tudományosabban Esox lucius. _________________________
neveznek. Kormos István szerint én vagyok „a Duna, és minden vizek ura”,
tudományosabban Esox lucius. _________________________
c, Úszóim élénkvörösek, testem oldalról lapított.
Az egyik népdalban csak engem fogtak ki a halászok. _________________________
Az egyik népdalban csak engem fogtak ki a halászok. _________________________
d, Egyéb neveim: doktorhal, cigányhal. 2016-ban elnyertem az „Év hala” címet. Testem zömök, hátam sötétzöld vagy sötétbarna, oldalam világosabb. _________________________
e, A világ legnagyobb méretű halfaja vagyok.
Csupasz testemen nagy vértpikkelyek sorakoznak, s a fejemen is csontos
pajzsokat viselek. Az orrom elég hegyes, és van néhány bajuszszálam.
________________
Csupasz testemen nagy vértpikkelyek sorakoznak, s a fejemen is csontos
pajzsokat viselek. Az orrom elég hegyes, és van néhány bajuszszálam.
________________
f, A magyarországi halak „óriása” vagyok. Fejem
nagy, erősen lapított. A felső ajkamon 2 hosszú bajuszszálat viselek, farkam
hosszú, nincsenek pikkelyeim. ________________________
nagy, erősen lapított. A felső ajkamon 2 hosszú bajuszszálat viselek, farkam
hosszú, nincsenek pikkelyeim. ________________________
6 pont / ____ pont
9.
Bár a kutyák az emberek hűséges barátai ebben a feladatban az egyes fajták nem
szívelik fajtatársukat. Osszátok fel a területüket négy mezőre úgy, hogy
mindegyikben legyen egy-egy komondor, kuvasz, puli és vizsla is.
Bár a kutyák az emberek hűséges barátai ebben a feladatban az egyes fajták nem
szívelik fajtatársukat. Osszátok fel a területüket négy mezőre úgy, hogy
mindegyikben legyen egy-egy komondor, kuvasz, puli és vizsla is.
4 pont / ____ pont
10.
Köztudott, hogy a bolhák szívesen fészkelik be magukat a kutyák szőrébe, de
mivel nagyon kicsik, alig vesszük észre őket. Mikroszkóp alatt viszont
óriásinak tűnnek. Ha a környezetünkben található tárgyakat tennénk mikroszkóp
alá, felismernétek azokat? Mindjárt kiderül. Mit láttok az alábbi képeken? Írjátok a nevüket a vonalra!
Köztudott, hogy a bolhák szívesen fészkelik be magukat a kutyák szőrébe, de
mivel nagyon kicsik, alig vesszük észre őket. Mikroszkóp alatt viszont
óriásinak tűnnek. Ha a környezetünkben található tárgyakat tennénk mikroszkóp
alá, felismernétek azokat? Mindjárt kiderül. Mit láttok az alábbi képeken? Írjátok a nevüket a vonalra!
7 pont /____
pont
pont
11. Kalandozásunk
végére értünk. Utolsó feladatként azt kérjük, hogy készítsétek el valamelyik
feladatot kreatívan! Lehet az egy nevezetesség makettje, jármű, vagy egy állat,
esetleg egy meseillusztráció!
végére értünk. Utolsó feladatként azt kérjük, hogy készítsétek el valamelyik
feladatot kreatívan! Lehet az egy nevezetesség makettje, jármű, vagy egy állat,
esetleg egy meseillusztráció!
6
pont/ ____ pont
pont/ ____ pont