Az elmúlt tanévben negyedik alkalommal készítettem az Abacusan Stúdió levelezős versenyének alsós feladatsorát. Bár nagyon sok időt vett igénybe, mégis nagy élmény volt számomra ezeknek a feladatoknak az összeállítása. Két tanévben a harmadikos-negyedikes tanítványaim is lelkesen vettek részt a feladatok megoldásában.
Az első fordulóban a föld volt a téma, kis és nagy kezdőbetűvel egyaránt. (Innen tudod még egy ideig letölteni pdf formátumban.) Jöjjenek a feladatok, remélem, Neked is elnyeri a tetszésed!
Elgondolkoztatok már azon, hogy mit jelent az a szó, hogy Föld? És az, hogy föld? Bolygó, amelyen élünk, vagy szilárd talaj, felszín? Aki földbirtokos, az egész Földet birtokolja, vagy csak egy kis szilárd talajt? Ebben a fordulóban mindkettővel fogunk egy kicsit foglalkozni.
- Az alábbi feladatban olyan összetett szavakat bújtattunk el, melyeknek köze van a földhöz. Ha kitaláltátok, és beírtátok a rácsokba a szavakat, a számozott betűkből egy foglalkozás jön ki.
Mi a feladata annak az embernek, akinek ez a foglalkozása?
_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
2. A földi élet 4600 millió éve alakult ki. Hosszú története elkülöníthető szakaszokból áll, melyeket földtörténeti időszakoknak nevezünk. Ha megfejtitek a „titkosírást”, néhány korszak nevét ti is megtudhatjátok.
3. Az ősvilág élőlényeit emberi szem nem láthatta, de a kövületek formájában megőrződött emlékek nyomán a tudósok már sok rejtélyt megfejtettek. Most rajtatok a sor!
a, Kössétek össze a pontokat, majd találjátok ki, melyik állatot ábrázolja! Írjátok a nevüket a vonalra! (Segít a b. feladat!)
1.______________________ 2.____________________ 3._____________________
4. ______________________ 5. ____________________
b, Hogy néztek ki ezek az állatok a valóságban, és melyik állatnak milyen lábnyoma volt? Írjátok a fenti számokat a képekhez!
4. A szakértők körében igen eltérő adatokat hallani arra vonatkozólag, hogy hány faj él a Földön. Eddig a tudósok körülbelül 1, 7 millió növény- és állatfajt azonosítottak és neveztek el. Az alábbi feladatban mi is elrejtettük néhány állat és növény nevét. Ha megtaláltátok, írjátok a nevüket a vonalra!
A bikaszarv a spanyoloknál fontos trófea. ______________________
Dávid ravasz tervet eszelt ki. ______________________
Nincs U kapocs a boltban. ______________________
Este sokáig keringőztek a bálban. ______________________
Néztek nőstény állatokat is, de csak hímet találtak. ______________________
Szép volt a nyár, faházban laktunk az erdőben. ______________________
Hamar leesett a hó, de hamar el is olvadt. ______________________
Szép a rét is a sok virággal. ______________________
Kati kosarat fűz faágakból. _______________________
Menj most a másik lóval! _______________________
5. A következő hét szóláshasonlatot kétféleképpen is be lehet fejezni. Válasszátok ki, és tegyétek a helyükre őket, a megfelelő betűjelek beírásával!
Szorgalmas, mint a ___, ___ A, … fába szorult féreg. H, … szamár.
Alszik, mint a ___, ___ B, … Marci hevesen. I, … tök.
Ordít, mint a ___, ___ C, … tyúk az ábécéhez. J, …bunda.
Él, mint ___, ___ D, … hajdú a harangöntéshez. K, … hangya.
Buta, mint a ___, ___ E, … kefekötő. L, …méh.
Úgy ért hozzá, mint ___, ___ F, … gödény. M, …tej
Iszik, mint a ___, ___ G, … hal a vízben. N, … sakál.
6. A földművelés minden bizonnyal egyidős az emberi civilizáció történelmével. Több mint tízezer évvel ezelőtt az emberek magvakat gyűjtöttek és növényeket kezdtek termeszteni. A mezőgazdaság egyik fontos ága ma is a földművelés. Olvassátok el az alábbi mesét, majd oldjátok meg a hozzá kapcsolódó feladatot!
A törpe és a paraszt
Egyszer a paraszt kint dolgozott a földjén. Mikor hazafelé készült, meglátott a szántóföldje közepén egy törpét, aki egy halom tetején ült. Megtudta tőle, hogy a föld mélye kincset rejt.
– Annyi arany meg ezüst van itt lenn, mint amennyit te egész életedben láttál!- mondta a törpe bosszúsan.
– No, akkor jól van – folytatta a paraszt-, a kincs az én földemben van, tehát az enyém.
– A tiéd lehet – állt rá a törpe -, ha két esztendőn át nekem adod a termésed felét.
– Rendben van – mondta a paraszt -, de hogy ne legyen vita az osztozkodásnál, egyezzünk meg: ami a föld alatt van, az lesz az enyém, ami meg a föld fölött, az a tiéd. Megegyeztek.
Csakhogy abban az évben a paraszt répát vetett, ezért, amikor a törpe eljött a részéért, csak sárga és fonnyadt leveleket talált. Közben az ember nekiállt, s nagy vígan szedegetni kezdte a földből a szép kövér répafejeket.
– Most az egyszer te jártál jól – füstölgött a törpe -, de jövőre fordítva lesz: ami a föld alatt terem az lesz az enyém, ami a föld fölött, az meg a tiéd.
Az agyafúrt paraszt ezúttal búzát vetett, így a következő évben a törpének csak a puszta tarló jutott. Csalódottan és dühösen tért vissza az országába, és a paraszt végre kiáshatta a földből a kincset. Így lett a furfangos paraszté a kétesztendei termés is meg a kincs is.
a, Számozzátok meg a szókapcsolatokat az előfordulási sorrendjüknek megfelelően!
___ kiáshatta a földből a kincset
___ a paraszt répát vetett
___ a föld mélye kincset rejt
___ búzát vetett
___ megegyeztek
___ a törpe eljött a részéért
b, Kössétek össze a hasonló jelentésű szavakat!
agyafúrt kiábrándult
bosszús ravasz
csalódott üres
puszta ingerült
7. Bizonyára számos zöldséget és gyümölcsöt ismertek. De mi a helyzet a fűszernövényekkel? Ha felismeritek a növényeket a kép alapján, írjátok a nevüket a megfelelő helyre. Segítségül néhány betűt megadunk.
8.a, Peti kerékpárral ment a piacra, ami 1200 méterre van a lakásuktól. A kerékpár kereke 1 másodperc alatt ötöt fordul, és 5 másodperc alatt 50 métert tesz meg. Hányszor fordul körbe a kerék az út alatt?
b, A piacon 216 árus kínálja a portékáját. Hány sor asztalra van szükség, ha minden sorban 5-nél több, de 10-nél kevesebb árus van, és minden sorban ugyanannyian árulnak. (Keressetek több megoldást!)
9. A föld nemcsak a növények, de számos állat lakhelye is, mint a képen látható vakondé. Az alábbi képből kivágtunk 8 darabot. Megtaláljátok a helyüket? Írjátok a számokat a megfelelő üres négyzetekbe!
- Az alábbi feladatban néhány állítást találtok a Földről és a földről. Döntsétek el, melyik állítás igaz, és melyik hamis! Írjátok a szavak kezdőbetűit a vonalra!
- A Föld felszínének több mint a fele szárazföld. ___
- A talajban nincs oxigén. ___
- A talaj raktározza a hőt. ___
- A talaj és a kövek sok sót tartalmaznak. ___
- A talajban nincsenek állatok. ___
- A földkéreg kőzetekből épül fel. ___
- A kőzetek ásványokból épülnek fel. ___
- A mészkő a tengerfenéken képződött. ___
- A grafit is ásvány, amely a ceruzátokban található. ___
- Az ember csak a középkortól hasznosította a kőzeteket és az ásványokat. ___
11. Feladatsorunk végére értünk. Utolsó feladatként azt kérjük, hogy készítsétek el valamelyik feladatot kreatívan! Lehet az egy Föld makettje, valamilyen állat kreatívan elkészítve, vagy bármi más, ami a FÖLD szóról eszetekbe jut!