Az elmúlt tanévben negyedik alkalommal készítettem az Abacusan Stúdió levelezős versenyének alsós feladatsorát. Bár nagyon sok időt vett igénybe, mégis nagy élmény volt számomra ezeknek a feladatoknak az összeállítása. Két tanévben a harmadikos-negyedikes tanítványaim is lelkesen vettek részt a feladatok megoldásában.
A második fordulóban a víz volt a téma, amit végül a Stúdió összevont a 3. témával, a tűzzel. Ígéretemhez híven most az általam elkészített 3. forduló feladatait mutatom. (Innen tudod még egy ideig letölteni pdf formátumban az összevont feladatsort.)
Jöjjenek a feladatok, remélem, Neked is elnyeri a tetszésed!
Az ókorban, mielőtt az elemeket megismerte volna az emberiség, úgy tartották, hogy minden anyag olyan egyszerű alapelemekből áll, melyek tovább már nem bonthatóak. Ezek az alapelemek vagy őselemek: a Föld, a Tűz, a Víz és a Levegő. Ebben a fordulóban a TŰZ lesz a témánk.
1.Hogyan barátkozott meg az ember a tűzzel? Megtudhatjátok, ha elolvassátok az alábbi szöveget, és megoldjátok a hozzá kapcsolódó feladatokat.
Az emberősök rettegtek a tűztől. Fejvesztve menekültek az állatokkal együtt, ha megérezték a füst szagát, vagy megpillantották a lángokat. De később, ha félelmetes is lehetett, mégiscsak a tűz nyomába szegődhettek, mert rájöttek, hogy mennyi előnye van. Az átmelegedett föld és a hamu melengette őket, nem kellett dideregniük hűvös éjszakákon. Azt is felfedezték, hogy a megperzselt állatok húsa ízletesebb, puhább és könnyebben ehető. Ezek mellett a tűz elűzte a vadállatokat, világított a sötétben, és még a lándzsa hegyét is meg tudták vele edzeni. Megfigyelték azt is, hogy a parázsra esett száraz levelek, vékony ágak lángra kapnak. Erre elkezdték a tüzet táplálni. Arra is rájöttek, hogy ha egy ág egyik vége vörösen parázslik, a másik végét megfoghatják anélkül, hogy az megégetné őket. Ezzel lehetővé vált, hogy a tüzet kóborlásuk során magukkal vigyék, és ahol megtelepedtek, ott újból felszítsák. A tüzet állandóan táplálni és őrizni kellett, mert az ember még nem tudott tüzet gyújtani. A tűz őrzői és táplálói az asszonyok voltak. A férfiak vadásztak, az asszonyok a tanyahely körül foglalatoskodtak, gyűjtögették a bogyókat, gyökereket, magvakat. A nagyobb gyerekek gyűjtötték a tűz táplálására szolgáló gallyakat, száraz mohát és leveleket.
Nem tudjuk pontosan, mennyi ideig tartott, míg a tűztől rettegő emberősből a tüzet felhasználó ősi ember lett, 50 ezer év vagy 100 ezer év, de lehet, hogy még ennél is több telt el. Mindenesetre igen-igen hosszú időt vett igénybe.
a, Igazak, vagy hamisak az alábbi állítások? Írjátok a megfelelő szavakat a vonalra!
Az emberősök kezdetben rettegtek a tűztől. _________
Az átmelegedett föld és hamu melengette őket. _________
A megperzselt állatok húsa nem volt ízletesebb a nyersnél. _________
A parazsat vékonyabb ágakkal táplálták. _________
A tüzet nem tudták magukkal vinni. _________
A tűz őrzői az öregek voltak. _________
b, Kinek mi volt a feladata az ősemberek családjában? Kössétek össze a képeket és kifejezéseket!
c, Milyen előnyei voltak a tűz megismerésének?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Mennyi ideig tartott, míg a tűztől rettegő emberősből a tüzet felhasználó ősi ember lett?
________________________________________________________________________
2. A görög monda szerint egy hős titánnak köszönheti az emberiség a tüzet. Ha megfejtitek a rejtvényt, ti is megtudhatjátok, ki is volt ez a személy.
- Nélküle nem lenne élet a Földön.
- A zajtalan gyufa feltalálója.
- Itt gyújtják meg az olimpiai lángot.
- Így nevezik a kivételes tehetségeket.
- Kellék a nap sugarainak összegyűjtéséhez.
- Ez az építmény segíti a tengerészeket a tájékozódásban.
- Itt rendezték meg az első újkori olimpiai játékokat.
- Itt alakítják át a napenergiát elektromos energiává.
- A görög főisten neve.
- Oszlopként fölemelkedő lángtömeg.
- Tüzek oltását végzi.
Ki ő? Kitől és hogyan szerezte meg a tüzet?
_________________________________________________________________________
- Milyen állat képe rajzolódik ki a tűzben? Megtudjátok, ha kiszínezitek a műveletek eredményeit.
Megfejtés: ________________________________
- Segítsetek a tűzoltónak LÓUGRÁSBAN eljutni az égő házhoz úgy, hogy útközben csak azokra a mezőkre léphettek, amelyek szorzata páros szám! Tűzre nem léphettek!
- Az alábbi képből kivágtunk 6 darabot, de véletlenül más képrészletek is közzé keveredtek. Megtaláljátok, melyik képrészlet hová illik? Íjátok a számokat a megfelelő helyre!
- Sok szólásnak, közmondásnak is témája a tűz. Ha az alábbi feladatban pótoljátok a hiányzó magánhangzókat, ti is megismertek néhányat. Segítségül megadjuk a jelentésüket.
R__ssz f__t t_sz __ t__zr__. Valami rosszat csinál.
__l__j__t __nt __ t__zr__. Tetézi a bajt. (Növeli a bajt.)
T__z__lt__ m__nk__t v__g__z. Nagyon hirtelen jött bajt hárít el.
T__bb v__s__t t__rt __ t__zb__n. Több dolgot csinál egyszerre.
N__m j__ __ t__zz__l j__tsz__n__. A veszélyes dolgokat tanácsos elkerülni.
K__t t__z k__z__tt v__n. Bajban van, nem tudja, merre meneküljön.
__h__l f__st v__n, _tt t__z __s v__n. A bajnak van előjele, amiről fel lehet ismerni.
N__gy__bb __ f__stj__, m__nt __ l__ngj__. Nagyobb az ijedelem, mint a valós baj.
- Az alábbi négyzethálóban 14 olyan összetett szót rejtettünk el, melynek előtagja a TŰZ. Keressétek meg a szavakat és keretezzétek be. A szavakat vízszintesen, függőlegesen és átlósan is keressétek!
- A tűzhányók csodás szépségű természeti jelenségek, vagy éppen pusztító fenevadak? Mindenki döntse el magának. Megismerésükben segít a következő feladat. Írjátok be a vulkánok részeit a megfelelő helyre!
- Talán első hallásra hihetetlennek tűnik, de annak ellenére, hogy nincsenek látványos vulkánkitörések, Magyarországon is vannak vulkanikus hegyek. Az alábbi feladatban néhányat ti is megismerhettek közülük. Karikázzátok be a helyes válaszok betűjelét!
- Bazaltorgonák Tapolca közelében.
a, Szigligeti óvár b, Gulács c, Szent György-hegy d, Tóti-hegy
- Gejzírkúp Tihanyban.
a, Óvár b, Aranyház c, Badacsony d, Csúcs-hegy
- Sátoraljaújhely fölött emelkedik.
a, Nagy-Milic b, Borsó-hegy c, Sátor-hegy d, Molyvás
- Várrom alatt látni a bazaltömlést.
a, Somoskő b, Ágasvár c, Hollókő d, Tepke-hegy
- Pásztóhoz közeli hegy, csúcsa közelében turistaház található.
a, Galyatető b, Muzsla c, Óvár d, Ágasvár
- Sárospatakhoz közeli hegy, egykor malomkőbánya volt.
a, Veres-bérc b, Gonosz-tető c, Megyer-hegy d, Sátor-hegy
- Tanúhegy a Tapolcai medencében, XIII. században épült várrommal.
a, Szent György-hegy b, Csobánc c, Badacsony d, Gulács
- A legmagasabb csúcs a Börzsönyben.
a, Nagy-Milic b, Csóványos c, Nagy-Inóc d, Nagy Hegy
- 728 m magas hegy Salgótarján közelében.
a, Karancs b, Szandavár c, Salgóvár d, Szilváskő
- Az Eperjes- Tokaji-hegység legdélibb tagja.
a, Nagy Milic b, Tokaji Kopasz-hegy c, Sátor-hegy d, Magas-hegy
- Mi látható az alábbi képeken. Írjátok a nevüket a vonalra! Segítségül annyit elárulunk, hogy elnevezésüknek köze van a TŰZ szóhoz.
- Feladatsorunk végére értünk. Utolsó feladatként azt kérjük, hogy készítsétek el valamelyik feladatot kreatívan! Lehet az egy vulkán-, vagy egy tűzoltóautó makettje, vagy bármi más, ami a TŰZ szóról eszetekbe jut!