A bolygókról tanulunk

Szerintem a legtöbb gyereket a dinoszauruszok és a bolygók érdeklik, legalábbis az elmúlt harminc év alatt ezt szűrtem le. A mostani osztályom viszont nem lelkesedik a bolygókért (bár sajnos egyéb témákért se nagyon). Hiába az órai megbeszélés, a sok internetről elérhető játékos feladat, vagy kisfilm, az az infó, hogy az elhangzottakat meg is kellene tanulni, nem jut el hozzájuk.

Már az előző osztályaimmal is foglalkoztam a Világegyetemmel, így csak elő kellett keresni a posztokat, (ITT találod összegyűjtve az egészet) meg az anyagokat, de új dolgokat is kitaláltam. Most azokról szeretnék mesélni.

8 évvel ezelőtti emlék

Testnevelésóra előtt mutattam a gyerekeknek egy képet, amin a bolygókat különböző zöldségekkel, gyümölcsökkel szemléltették: A Merkúr kukoricaszem, a Vénusz koktélparadicsom, a Föld egy nagy szőlőszem, a Mars borsószem, a Jupiter egy görögdinnye, a Szaturnusz egy nagy grapefruit, az Uránusz egy alma, a Neptunusz pedig egy nagy fokhagyma volt.

FORRÁS

Ezt követően a gyerekek választottak maguknak egy bolygót, és így lett belőlük Kukorica Merkúr, Koktélparadicsom Vénusz, Szőlőszem Föld, stb. Testnevelésórán nem tornasorba, hanem „bolygósorba” álltak. Sípszóra futkározni kezdtek, pontosabban fogalmazva „keringtek” a Nap körül, majd újabb sípszóra ismét „bolygósorba” kellett állniuk. Mondanom sem kell, nagyon tetszett nekik.

Következő játékunk a számhelycsere (vagy székfoglaló, ki hogy ismeri) elvén működő játék volt, természetesen a bolygók neveivel.

A játék menete:
Kérjünk egy önként jelentkező játékost, aki a kör közepére áll, a többiek pedig leülnek a székekre. A kör közepén álló játékosnak mondania kell két bolygót, a két gyereknek ekkor fel kell ugraniuk és helyet kell cserélniük. A kör közepén álló játékosnak igyekeznie kell, hogy valamelyik társa helyére leüljön. Ha ez sikerül neki, akkor a szék nélkül maradt játékos áll a kör közepére, ha viszont nem, akkor továbbra is ő marad a kör közepén, és újabb két bolygót kell mondania. A gyerekek nagyon szeretik ezt a játékot, többször játszottuk már, volt, hogy számokkal, gyümölcsnevekkel, vagy épp a saját nevükkel. Nehezíthetjük a játékot, ha a középen álló tanulónak bekötjük a szemét. Annak idején, gyerekként, mi úgy játszottuk.

Technikaórán elkészítettük a Naprendszer bolygóit. Különböző körök voltak a bolygók, amit kiszíneztünk, majd egy fotókartonra felragasztottuk azokat.

Utolsó ötletként szeretném az alábbi mondatot a figyelmedbe ajánlani. Lehet, hogy nyelvtanilag sántít egy kicsit, de a segítségével mindenki meg tudja tanulni a bolygók nevét a megfelelő sorrendben. A gyerekek rögtön rájöttek, hogy mire utalnak a szavak kezdőbetűi. (Saját ötlet, ha tudsz jobbat, szívesen veszem, ha megosztod velem, és a többi olvasóval.)

Ma veled fogok majd játszani szembekötősdit az udvaron napnyugtáig.

Vélemény, hozzászólás?