Négy elem viadala: LEVEGŐ

Az elmúlt tanévben negyedik alkalommal készítettem az Abacusan Stúdió levelezős versenyének alsós feladatsorát. Bár nagyon sok időt vett igénybe, mégis nagy élmény volt számomra ezeknek a feladatoknak az összeállítása. Két tanévben a harmadikos-negyedikes tanítványaim is lelkesen vettek részt a feladatok megoldásában.

A negyedik fordulóban a levegő volt a téma, amit végül a Stúdió valószínűleg a döntőben használhatott fel. Nem lenne kerek az egész, ha azt nem mutatnám meg, főleg azok után, hogy többen is érdeklődtek, levegő témában van-e feladatsor. Ígéretemhez híven mutatom az általam elkészített 4. forduló feladatait.

Remélem, Neked is elnyeri a tetszésed!

 

Elgondolkoztatok-e már azon, hogy mi az, ami minden élőlény számára nélkülözhetetlen az életben maradáshoz? Egyik ilyen tényező a levegő. Sőt! Bizonyos dolgok működéséhez is elengedhetetlen. Ebben a fordulóban a LEVEGŐ lesz a témánk.

 

  1. A légkör vagy atmoszféra a Földünket körülvevő gázburok, mely rétegekből épül fel. Alakja igazodik Földünk alakjához. Írjátok a keretekbe az elnevezéseiket, majd számozással jelöljétek, hogy melyik rétegben találhatóak a képeken ábrázolt tárgyak, jelenségek!          

 

 

  1. Egyszer meleg van, máskor hideg. Ragyogóan süt a nap, majd zuhog az eső. Az időjárás nem más, mint a Föld légkörének alsó rétegében lejátszódó változások. De melyek azok az elemek, amelyek állandóan változnak? Ha összeolvassátok a fehér illetve a kék mezőkhöz tartozó betűket, ti is megtudjátok! 

Megfejtés: ______________________________________________________________

 

  1. Hogyan következnek a megadott szavak a verssorok végén? Pótoljátok a szavakat, ügyeljetek a rímekre! Megfejtésül egy Benjámin László verset ismerhettek meg az esőről. 

 

Esőcsepp

Azért csak az _______________,                  lepottyan

csak ő a ___________________!                  levelen

A felhőből _________________,                  eleven

neki az meg se ______________,                 esőcsepp

akkor lesz, attól _____________,                 kottyan

bukfencezik a _______________.                 legerősebb

 

Mint a gyík, fürge ___________;                  gyökeret

szalad, sziklák alá ___________,                  jön

de még a földbe is __________,                   lépcsőn

megfürdeti a ______________                    lemegy

s a száron, mintha __________                    lábú

járna, a föld fölé ____________.                  bú

 

Lesz majd belőle ____________,                  égre

felszáll a __________________,                  legerősebb

onnan átszáll a ____________,                    esőnek

haza talál az ______________,                    pára

s beáll megint _____________.                    szélre

Csak ő a _________________!                     napsugárra

 

 

  1. 4. A levegő ugyan láthatatlan, a mozgását – a szelet – mindig érzékeljük. A szél keletkezésének alapvető feltétele két terület hőmérsékletének különbség. A melegebb levegő felemelkedik, s helyére hűvösebb levegő áramlik. Ez a szél.

Igazak, vagy hamisak a következő állítások? Az igaz állításokhoz tartozó betűkből egy szélfajtát kaptok megfejtésül.                                                                           

 

o          A szél a földfelszínnel párhuzamosan mozgó légtömeg.                        ___

k          A szél mindig keletről fúj.               ___

u          Minden szél viharos erejű.              ___

á          A szél irányát azzal az égtájjal jelöljük, ahonnan fúj.                  ___

t          A szél ereje változó.             ___

l           Semmi haszna nincs a szélnek.                  ___

r          Az időjárás egyik eleme a szél.                   ___

ó          A meleg levegő felfelé áramlik.                  ___

p          A szél nem alakítja át a felszíni formákat.                        ___

n          A szélerőművek energiát termelnek.                    ___

d          A viharos szél háztetőket rombol.             ___

 

Megfejtés: _______________________________

 

  1. A szél energiáját az emberek már nagyon régóta használják. Ha megfelelő sorrendbe rakjátok a lufikon található betűket, néhány felhasználási területet ti is megismerhettek. 

 

  1. A levegő számtalan madár és rovar élettere. Felismeritek az alábbi madarakat az árnyképük és nevük magánhangzói alapján? Pótoljátok a hiányzó mássalhangzókat!

                                                                                                                            

 

  1. Ebben a feladatban a méhek életéről szóló szöveget találtok. Miután elolvastátok, oldjátok meg a hozzá kapcsolódó feladatokat!

Darázsvár, méhállam

A méhek olyan élelmet termelnek, amit az emberek is szívesen fogyasztanak. Ez a méz. Őseink már akkor megkedvelték édes ízét, mielőtt méhészkedni kezdtek volna. Később faodúkban, szalmából készült kasokban tartották a méhcsaládokat. Ha hozzá akartak jutni a mézhez, a kast a lakóival együtt el kellett pusztítani.

Ma már kaptárokban tenyésztik a háziméheket. A fából készült „otthonokat” az év folyamán más-más helyre szállítják, attól függően, hogy éppen hol virágzik mézelő növény.

A méhek a kaptárban viaszból készült lépekbe gyűjtik a nektárt és a virágport. Amikor megtelt, hatszögletű sejtjeit viasszal fedik le. A lép anyagát a dolgozó méhek a hasukon lévő viaszmirigyek segítségével állítják elő. A méhészek a lépet nem teszik tönkre, csak a mézet pergetik ki belőle.

A méhcsaládban mindenkinek megvan a maga feladata. A dolgozók (szaporodásra képtelen nőstények) a lépkészítés mellett táplálékot gyűjtenek. Mézet készítenek az utódok, az úgynevezett lárvák számára, illetve téli tartaléknak. Ők takarítják és védik a kaptárt. A rövid életű apaméhek („herék”) és a királynő (méhanya) gondoskodik arról, hogy a méhcsalád ki ne pusztuljon.

 

a, Húzzátok alá a mondatba illő szót!                                                           

A méhek illatszert / innivalót / élelmet állítanak elő.

A méhekkel foglalkozó embert méhésznek / cipésznek / juhásznak nevezzük.

A méhek lakása a barlang / kas / ól volt.

Ha az embereknek kellett a méz, hazavitték / elpusztították / gyűjtötték a kast.

 

b, Egészítsétek ki a mondatokat az olvasottak alapján!                         

Ma már ____________________ tenyésztik a méheket. A méhek a lépbe gyűjtik a _____________________és a _____________________. A lépet a ___________________ építik ________________ból. A méhészek a lépből a mézet _________________________.

 

c, Töltsétek ki a táblázat hiányzó részeit!         

                                        

  1. a, Egy méhecske virágról virágra röpködve gyűjti a virágport. A sárga virág a kék virágtól 7 dm távolságra van, a kéktől a piros 26 cm-re, a pirostól a fehér pedig olyan messze van, mint a másik három virág távolságai összegének a fele. Hány cm-t kell repülnie a méhecskének a sárga virágtól a fehérig, ha ilyen sorrendben halad: sárga, kék, piros, fehér?

                                                                                                                 

b, A piacon mézet árusító eladónak 10 méhcsaládja van. A méhek átlagosan családonként 26 kg mézet gyűjtöttek. Az árus a mézből 23 kg-ot elajándékozott, a többit 10 kg-os üvegekbe rakva tárolja. Hány darab üvegre van szüksége?                                             

 

 

  1. A virágoskert számos élőlény lakhelye. Az alábbi képen azonban egyéb tárgyak is elbújtak. Keressétek meg, és színezzétek ki őket! 

 

  1. Ha megoldjátok az alábbi rejtvényt, a pótolt betűkből egy fogalmat kaptok, amely napjainkban egyre fontosabb szerephez jut, és ami mindenkinek, így nektek is a feladatotok. A szó azt az odafigyelést jelenti, amit azért teszünk, hogy ne tegyük tönkre a növényzetet, ne pusztítsunk ki állatfajokat, hogy maradjanak tiszták a vizeink, és ne legyen tele ártalmas gázokkal a levegő.

                                                                                                                     

 

  1. Munkavégzésért jár.
  2. Mezőn élő virág.
  3. Növényi részből készítheted.
  4. Ez jár az ártatlannak.
  5. Délidőben táplálkozik.
  6. Ló hátára való.

Megfejtés: ____________________________________

 

 11.  Feladatsorunk végére értünk. Utolsó feladatként azt kérjük, hogy készítsétek el valamelyik feladatot kreatívan! Lehet az a légkör makettje, valamilyen állat kreatívan elkészítve, vagy bármi más, ami a LEVEGŐ szóról eszetekbe jut!

 

Vélemény, hozzászólás?