Feladatok a magánhangzók időtartamának gyakorlására

Nem tudom, köze van-e a dolognak a covidhoz, de azt veszem észre, hogy a mostani elsőseim még nehezebben tudnak különbséget tenni a rövid és a hosszú magánhangzók között. Mindemellett néhány tanulóm rendre keveri az a-e. á-é, o-ö, u-ü betűket. Nem mindenki, és nem mindet, csak valaki ezt, valaki azt. Egy 2012-es posztban megosztottam az általam (azóta is) használt praktikákat, de közben újakat is bevetettem.

Az olvasókönyvben sokszor a magánhangzók és mássalhangzók olvasásával indítunk, aminél most újítottam. Én olvasom a magánhangzókat, a gyerekek pedig egy mozgást kapcsolnak hozzá: Hosszú magánhangzónál fellendítik a kezüket magastartásba, mintha síelnének, így mutatják az ékezetet. Pontnál bokszolnak és mell magasságban tartják a két ökölbe szorított karjukat, ha nincs pont a rövid magánhangzón, akkor marad a kiindulóhelyzet, karok maguk mellett. Az ötletet a fenti versike adta. Természetesen minden esetben megbeszéljük, ha csak 1 pont, vagy vessző kell, nehogy bezavarja őket a mozdulat.

Szintén korábbi ötlet (ITT olvashatsz róla) a fonomimika alkalmazása a magánhangzók gyakorlásához. A Meixner-módszer szájtartásról tanítja, nincs egyéb hívókép, a gyerekeknek hiányzik a „kapocs”, amihez köthetnék a magánhangzót. A szájtartásból sajnos nem tudják felidézni a megfelelő hangot, kötni hozzá a betűt, mivel nem látják (konkrétan a maszk miatt se). Minden magánhangzóhoz írtam néhány soros versikét, ezeket is megtanultuk a betűk tanulásakor. Ha érdekel, ITT megtalálod.

Valentin napra készítettem egy színezős gyakorlót, amit a Facebook oldalon meg is osztottam, utána pedig készült egy „Színes hangoztató” feladatsor, amit azóta viszek a magyarórákra. (Részleteket ITT találsz róla.)

Időkitöltőnek is tökéletes, és nálunk, az összevont osztály miatt sok ilyen feladatra van szükség. Többféle feladattípus van benne, a gyerkőcöknek a szó elején, szó végén, illetve az egész szóban kell figyelni és keresni az adott magánhangzókat, majd színezéssel vagy a megfelelő koronggal jelölni kell azokat.

Amikor először használtam a Játékház tankönyvcsaládot, készítettem az egyik feladattípushoz színes korongokat, azt is használjuk, így a feladatlap többször is felhasználható lesz. Boltban is lehet kapni 4 színű műanyag korongokat, én azzal ellenőrzöm le itthon az elkészült feladatokat, nehogy hiba maradjon benne.

A képek neveit is elkészítettem, nyomtatott és írott alakban is, ezekkel is lehet játszani, kinek mi okoz nehézséget, azt gyakorolhatja: Keresd meg és tedd a képre az írott vagy nyomtatott alakot, másold le a szavakat írottról vagy nyomtatottról! Az ügyesek memóriajátékot is játszanak majd, itt is lehet a kép a szóval, vagy a nyomtatott és írott alak. Ez nálunk a jövő héten jön majd.

A magánhangzókat színes körökre is elkészítettem nyomtatott és írott, kis és nagybetűként, aki akarja, azokat is használhatja a hangok jelölésénél, illetve a betűkből varázsnyelven kirakva a szavakat, a gyerekek feladata lehet a lapon található szó kitalálása.

Remélem, tudtam néhány ötletet adni, ha pedig a Színes gyakorló érdekel, a webshopból megrendelheted. Jó játékot, jó tanulást!